Terug naar overzicht
Publicatiedatum: 20-11-2023

WEDEROM GEEN VERGOEDING VOOR DE VERZEKERDEN VAN VGZ

Al een aantal jaar overschrijdt ExpertCare het budgetplafond dat VGZ heeft vastgesteld. Ook dit jaar heeft VGZ geweigerd om dit plafondbedrag te verhogen. Bij het afsluiten van het contract 2023 was het voor beide partijen al duidelijk dat het plafond ontoereikend zou zijn, maar voor de zorgorganisatie was weigering van het contract geen realistische optie. Na jarenlang zelf de zorgkosten te hebben gedragen, heeft ExpertCare dit jaar opnieuw besloten om een tijdelijke stop in te voeren voor nieuwe patiënten die bij VGZ verzekerd zijn.


Zorg op de juiste plek
ExpertCare biedt gespecialiseerde wijkverpleging aan zowel volwassenen als kinderen. Hierbij werkt ExpertCare nauw samen met perifere en academisch ziekenhuizen en draagt ExpertCare aanzienlijk bij aan het behalen van de doelstellingen van deze ziekenhuizen om de zorg op de juiste plek te bieden. De groei van ExpertCare is te danken aan deze samenwerkingen, waardoor ook poliklinische patiënten thuis behandeld kunnen worden. Hierdoor voelen patiënten zich minder patiënt, ervaren ze meer eigen regie en zijn de zorgkosten lager omdat minder dure ziekenhuiszorg nodig is.

Gebrek aan flexibiliteit
Met een jaarlijkse groei van 10% is ExpertCare geen uitzondering in de markt in vergelijking met andere zorgorganisaties. ExpertCare heeft contracten met alle zorgverzekeraars, en er zijn gesprekken gevoerd over het budgetplafond. VGZ is echter de enige verzekeraar die weigert mee te bewegen in deze veranderende zorgmarkt. "Bij het afsluiten van het contract aan het begin van het jaar weten beide partijen al dat het bedrag te laag is," zegt directeur Bart Mulder. "Maar geen contract afsluiten met VGZ is voor ExpertCare gewoon geen optie. Wij willen geen uitsluiting van cliënten op basis van hun verzekering, maar hiertoe worden wij nu helaas wel gedwongen. Je staat met je rug tegen de muur".

Wat is de echte reden?
We staan momenteel in het midden van een transitie in de zorg, waarbij we gezamenlijk de zorg moeten herstructureren om deze bestendig te maken voor de komende uitdagingen. ExpertCare heeft zich als pionier onderscheiden in het leveren van zorg aan huis. Desondanks lijkt VGZ deze vooruitgang te belemmeren. In de beginjaren lag de nadruk op het verbeteren van de doelmatigheid in de zorg, gevolgd door de noodzaak om de verdeling van zorg tussen kinderen en volwassenen te optimaliseren.

Zelf de zorgkosten betalen
Voor bestaande cliënten die bij VGZ verzekerd zijn, heeft ExpertCare de afgelopen jaren de kosten van de rechtmatig geboden zorg van het laatste kwartaal niet van VGZ vergoed gekregen vanwege overschrijding van het productieplafond. Dit patroon herhaal zich nu al meer dan 5 jaar. Nieuwe cliënten met een VGZ-verzekering kunnen nu niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, wat vaak resulteert in een langer verblijf in het ziekenhuis of frequente ziekenhuisbezoeken. Zorg aan de bestaande cliënten moet ExpertCare op grond van de zorgplicht zelf betalen.

Stop op VGZ-cliënten
De opstelling van VGZ betekent dat ExpertCare niet anders kan dan nieuwe cliënten met een VGZ-verzekering voor dit jaar niet langer te accepteren. Villa ExpertCare die intensieve kindzorg levert, blijft wel VGZ-cliënten in zorg nemen. Ook de reguliere cliënten van VGZ die al in zorg zijn, zullen de zorg van ExpertCare blijven ontvangen, waarbij de kosten opnieuw door de zorgorganisatie gedragen worden. De vraag die resteert en die VGZ echt moet beantwoorden, is of dit de koers is die we willen volgen voor de gezondheidszorg in Nederland. Moeten we innovators in de zorg ontmoedigen? Zorgorganisaties die vooroplopen in de ontwikkelingen van het integraal zorgakkoord? Er is immers herhaaldelijk aan VGZ gevraagd om mee te werken aan een oplossing, maar tot op heden geeft VGZ niet thuis.

Ontvangt u zorg van ons? 
Bent u verzekerd bij VGZ en ontvangt u al zorg van ExpertCare, dan blijven wij deze zorg bieden aan u. Heeft u hierover vragen? Neemt u dan contact op met ons via 030-6008722. Bent u verzekert bij VGZ en is het niet mogelijk om uw zorgvraag aan te melden? Dan verwijzen wij u zorgbemiddeling van de zorgverzekeraar.