Klachtenprocedure

ExpertCare wil goede zorgverlening bieden waar u tevreden over bent en waar u zich prettig bij voelt. Het kan natuurlijk gebeuren dat u niet of minder tevreden bent en dat u een klacht heeft. Wanneer deze situatie zich voordoet horen wij dat graag van u. Samen kunnen we kijken hoe wij voor verbetering kunnen zorgen.

Waar kunnen klachten zoal over gaan?
Klachten kunnen over alles gaan. Wanneer u een voor u niet prettige ervaring met ons bedrijf heeft gehad, horen wij dit graag. Bijvoorbeeld wanneer het gaat over de kwaliteit van zorg, de manier waarop onze zorgverleners zich presenteren of over de financiële afhandeling van zaken. Elke klacht horen wij graag, het biedt ons gelegenheid tot verbetering van de kwaliteit van onze zorg en service.

Hoe kunt u een klacht indienen?
Als u ontevreden bent over de zorg, kunt u dit het beste bespreken met de zorgverlener die bij u de zorg verleent. Als u er met deze zorgverlener niet naar tevredenheid uitkomt, kunt u contact opnemen met ExpertCare. U kunt uw klacht sturen naar de interne klachtencommissie via: kwaliteitscommissie@expertcare.nl. U kunt de klacht ook via onderstaand formulier melden.

Contactformulier

Wat gebeurt er na ontvangst van een klacht?

    1. Allereerst wordt de ontvangst van uw klacht via email of brief bevestigd. Vervolgens zal de klachtenfunctionaris uw klacht bespreken. De klachtenfunctionaris bespreekt de klacht, informeert bij betrokkenen en neemt, indien aanvullende informatie nodig is, contact op met de klager.
    2. De klachtenfunctionaris is er voor laagdrempelige afhandeling van een klacht en kan u informeren, advies geven en bemiddelen. Een klachtenfunctionaris geeft geen inhoudelijk oordeel over de klacht zelf. De klachtenfunctionaris formuleert vervolgens een oplossing, legt deze vast en communiceert deze met klager en betrokkenen. Tenslotte neemt de klachtenfunctionaris contact op met de klager om te vragen of de klacht naar tevredenheid is opgelost. Indien dit niet het geval is, bespreekt de klachtenfunctionaris of er andere of aanvullende maatregelen nodig zijn.
    3. De klachtenfunctionaris handelt conform de Wkkgz. We streven ernaar uw klacht binnen 6 weken te beoordelen en af te handelen. Indien nodig wordt dit termijn met 4 weken verlengd en hiervan wordt de klager op de hoogte gesteld.
    4. Jaarlijks wordt door de klachtenfunctionaris een klachtenrapportage opgesteld en besproken met de directie. In die bespreking wordt bepaald of aanvullende, structurele maatregelen noodzakelijk zijn om toekomstige klachten te voorkomen.

    Als u het niet eens bent met hoe de klacht door onze klachtenfunctionaris is behandeld, kunt u uw klacht in behandeling laten nemen door de externe geschillencommissie EZa. Het emailadres is info@geschillencommissie-eza.nl. Voor zaken m.b.t. de kind- en jeugdzorg kunt u contact opnemen met het AKJ, vertrouwenspersonen in de jeugdhulp.

 

Clientenraad

De cliëntenraad van ExpertCare streeft ernaar om onze dienstverlening aan (potentiële) cliënten te blijven verbeteren. Het gaat hierbij onder meer om de beschikbaarheid en kwaliteit van de zorg.


Klokkenluidersregeling

Voor een zorgorganisatie is een voorziening voor het melden van een (vermoeden van een) misstand een belangrijk instrument om zo nodig haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Een goede regeling draagt ook bij aan een open en veilige organisatiecultuur waarin de medewerkers zich betrokken voelen bij en verantwoordelijk voelen voor hun organisatie. U kunt hier onze klokkenluidersregeling lezen. 

Specialistische thuiszorg

Veel zorg kan ook thuis in de vertrouwde omgeving van plaatsvinden. Ons indicatie servicepunt denkt graag met u mee. Bel 030-600 8722 om de mogelijkheden te bespreken of bekijk ons zorgaanbod.